Thursday, August 17, 2017

Viha-lista (Vi talar svenska!)

Eiks noissa Disneyleffojen kansissa aina lue just tolleen etta Vi Talar Svenska! jos niissa on ruotsinkielinen versio mukana? :D No mut kuitenki, pollein tallasen yhelta ruotsalaiselta kaverilta, ja koska mulla on tallanen procrastination-hetki menossa (olin aatellu siivota, mut vaikee saada mistaan energiaa, ja kello on jo yli yhentoista enka oo syonny aamupalaa, mista sita energiaa sais, mutta en jaksa teha sitakaan...huoh.) PA SVENSKA. Toivottavasti kaikki osaa ruotsia.(Paitsi eihan tata kylla lue kukaan, paitsi joku 3 tyyppia ja ne ainaki osaa ruotsia.)

Obehagligaste jag vet:
Nar man diskar och rakar rora vid matrester i vasken. Sjuuuuukt ackligt. Diska ar ackligt.
Absolut inte min killtyp:
Manliga man, man med stora muskler, man som liksom vill att man vet att dem ar riktiga man och man gor si och sa. Blaaa. Samma med kvinnor. Orkar inte med kvinnor som tror att man ska behova lasa deras tankar om nar och var dem vill ha blommor. Use your words, lady.
Absolut inte min kompistyp:
Personer som tycker det ar helt okej att skrika at sina kompisar, eller sana som gor problem utav saker som egentligen inte ar problem alls.
Sak som får mig att sluta vara vän med någon på Facebook:
Oftast raderar jag folk eftersom jag insett att jag aldrig hanger med personen i fraga, eller att jag antaligen aldrig kommer att gora det eftersom vi hanger inte i samma kretsar osv. Men sen finns ju ocksa det har med fel asikter. Fast de anda jag har pa FB med fel asikter ar folk over 50, som jag rakar vara slakt med, sa jag kor hide pa dem istallet.
Sak som får mig att ranta loss i kommentarsfält:
Folk i allmanhet. Och bor man i det har landet finns det ju ganska mycket att ranta om just nu.
Då slutar jag följa en blogg/ett instagramkonto:
Har val inte riktigt hant annu. Slutade folja en bekant da hon bara postade bilder pa hennes barn konstant, och jag ar inte intresserad av folks barn, forutom min systerdotter da.
Äckligaste mat jag vet:
Kott ar ratt ackligt. Kanske inte som mat, men konceptet av kott ar ackligt eftersom det ar sa bizarrt att folk tycker det ar helt ok att ata djur. Annars sa tycker jag att allt som smakar "melon" ar ackligt, gronsaker pa burk ar bla och kokt kal. Luktar fis.
Äckligaste drycken:
Vin och kaffe. Fast kaffe kan drickas om det finns tillrackligt med socker, vispgradde, saser och sant dar roligt. Vin definitivt. Om vin ar nagot vuxna dricker, sa tror jag det finns ingen mojlighet for mig att bli vuxen.
Blir arg på:
Bor man i det har landet sa har man ju ratt mycket att vara arg over for tillfallet. Fast jag tanker att egentligen har jag inte rad att vara arg pa sant, da jag kan inte gora mycket at saken utan att kanna som om det kommer att paverka framtida planer. Sa da kanske man ska vara arg pa sig sjalv.
Sämsta bok jag läst:
Kommer inte ihag vad boken hette eller vem forfattaren var (sa dalig var den, alltsa) men det var nagon bok skriven av en man som varit i Irag eller Afganistan eller vart vi nu skickat soldater, och hans upplevelse dar. Fast det hade ratt lite att gora med hans upplevelse verkade det som, och hans satt att skriva var trakigt och oinspirerande. Jag brukar aldrig lagga ifran bocker utan att lasa ut dem, men den har var sa dalig att jag var tvungen att gora det. Kopte den for en kurs, for vi skulle lasa den under kursen, men sen visade det sig att det var extra lasning om man ville gora det. Dvs. jag slosade pengar pa en dalig bok jag kunde inte ens lasa ut. Gav bort den i en sandar white elephant gift exchange pa nyar, och hon som fick den var inte sarskilt glad hon heller.
Sämsta serien jag nyligen sett:
Girls var ratt dalig. Vet inte riktigt vad jag forvantade mig.
Sämsta karaktären i en film eller tv-serie:
Skulle nog saga att tjejerna i Girls bla. Jag forstar att meningen med hela serien var att visa tjejer pa ett "otjejigt" satt som man aldrig sett pa tv innan, och det ar ju skitbra, for vem orkar med blomstriga brudar som ar harliga konstant, men liksom, vad hande med character development? Folk vaxer val upp nangang? (Pa tv iallafall, skulle man ju kunna tro.)
Sist jag ville ta till knytnävarna:
Det var nog tva ar sen tror jag, nar jag gick pa en olfestival och nan snubbe tyckte han var sa javla rolig och foljde efter mig och drog inappropriate skamt konstant. Det var riktigt nara att jag slog till honom. Klamde honom i skrevet istallet. Det tyckte han inte om. Bra, for jag tycker inte om att bli forfoljd av en okand person nar jag forsoker ha kul och dricka ol med mina vanner.
Sist jag skrek så skrek jag det här till den här:
Var frustrerad for nangang i helgen tror jag det var. Robert var full, och jag var redan hungrig och arg, och han kunde inte bestamma vad vill skulle gora angaende middag. Jag hade redan vantat i en timme och hade tagit pa mig skorna och vi var pa vag ut, nar det blev klart att det kommer att ta ytterligare 28585 ar att ta oss ut ur lagenheten, sa jag exploderade. Hade ju kunnat ata for en timme sedan och gjort nagot annat istallet.
Fulaste plagg jag vet:
T-shirts med fula "patriotiska" texter/loggor, SANDALER MED JEANS. Alltsa....VARFOR HAR MAN SANDALER MED JEANS?! Jag kommer aldrig att forsta det har med helvetes sandaler med helvetes jeans. Och sa bor jag i sodra Kalifornien, sa du kan ju sakert tanka dig hur mycket javla sandaler med jeans man ser under en helt vanligt dag.
Det skriker jag när jag blir arg:
Goddamn it, eller en hel bunt av fuck. Dvs fuck fuck fuck fuck fuck. Typ sa. Eller voi vittu. Det beror pa vad som rullar ur munnen.

6 comments:

  1. tack på den här. sain luettua loppuun asti ja ymmärsinkin :) vähän piti aivojen tehdä töitä kun puuttuu ääkköset mut jeijjei, man kan ju svenska när man vill or nånting :D

    aijai toi sandaalit ja farkut :) mä oon just se välillä. sorrey. tosin japanissa käytyäni en ihmettele enää mitään yhdistelmiä :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. joo, ruotsinkielessa huonoa on just se etta niitta tarvii paljo enemman kirjottaessa ku mita suomenkielessa :D

      no, ehka suomessa se on vaha ymmarrettavampaa ku siella ei ehka aina viitti olla shortsit jalassa :D mutta toisaalta, jos saarille on kylma, nii eiks jaloillekki sit ois?

      Delete
    2. no joo. mut mun sandaalit on kyl aina tosi siistejä, esim. sirot ballerina crocsit, jos meen jossai sporttisandaaleissa ni sit on muutenki sporttivaatteet päällä :D

      Tänä kesänä on kyl ollu niin viilee et en oo varmaan kertaakaan ollu ilman sukkia ja tennareita.

      Delete
    3. voi myos olla, etta oon tassa puhunu koko ajan vaarasta kenkatyylista :D meinaan siis sellasia varvassandaaleja, mitka muistuttaa jalkoihin laitettavia stringeja. sellasia halpoja mita nyt saa mista tahansa.

      taallaki on ollu vaha "viileempaa." sai laittaa ikkunat kiinni yolla ja valilla ollu vaha jaloillekki kylma. aika lyhyt kesa ollu, eika missaan vaiheessa oo ollu sellasia kesaoita niinku yleensa.

      Delete
    4. aaaa sellaset flipflopit, fläbärit. no niitä en kyl tajuu ollenkaan itekään (mulla menee noi varvasvälit ihan haavoille sellasista :() joo ei kyl farkkujen kaa sellasia ???!!! eiks ne mee vaan rannalla ku on biksut päällä ja hiekka on kuumaa :D

      Delete
    5. Joo rannalle kyllä ymmärrän mut farkkujen kans 😭 sitä näkee talvellaki. Hyyyyyyyhhhh.

      Delete